Kategorie
Kraje nordyckie

Portale społecznościowe

Brit Stakston, ekspert ds. mediów społecznościowych, na łamach popołudniówki „Expressen” dokonał krótkiego przeglądu najpopularniejszych w Szwecji portali społecznościowych.

W 2009 roku ponad dwa miliony Szwedów i Szwedek jest już zarejestrowanych w portalu społecznościowym Facebook (www.facebook.com). Średnia wieku to 26 lat. Jest to doskonałe miejsce do tworzenia sieci przyjaciół i wyszukiwanie starych znajomych. Wystarczy zamieścić krótki opis siebie, wstawić zdjęcie i zapraszać znajomych do dołączenia do kontaktów. Portal reklamuje się dostępem do nielimitowanego miejsca na zdjęcia, możliwością wymiany video.

Dużą popularnością cieszy się Nanoblogg (www.nanoblogg.se), którego minimalistyczny styl wyraża się w komentowaniu dnia, nastroju w jednym słowie. Doskonałe medium dla tych, którzy chcą współtworzyć sieć, ale nie mają czasu na pisanie notatek. W chwili obecnej w nanobloggu zarejestrowanych jest 1079 użytkowników, którzy zostawili 12 766 nanowpisów i 8 725 komentarzy.

Polecany przez Stakstona politykom, dziennikarzom jest Twitter (www.twitter.com) (Porównaj z: Mikroblogi atakują Szwecję), gdzie w maksymalnie 140 słowach można opowiedzieć, co się robi, zadać pytanie lub dopisać swój komentarz. Portal powstał w San Francisco w marcu 2006 r.

Podobny do poprzedniego, lecz skierowany do każdego, np. osoby, która podczas wypadu na kawę chciałaby wejść do sieci, to szwedzki mikroblog Bloggy (www.bloggy.se). Portal miał premierę 25 września 2008 roku, ale wyłącznie dla zaproszonych osób. Szerokiej publiczności został udostępniony 14 stycznia 2009 roku. Tworzy go Jonas Lejon urodzony w latach osiemdziesiątych.

Największy portal społecznościowy o rynku pracy to Linkedin (www.linkedin.com). Można zamieścić swoje cv, dołączyć do grup zainteresować, wypowiadać się na forum i znaleźć pracę.

Amatorzy fotografii spotykają się na Bilddagboken (www.bilddagboken.se). Upamiętniają życie codzienne zdjęciami i krótkimi komentarzami do nich. Największym zainteresowaniem cieszy się wśród młodych osób.

Osoby po dwudziestce raczej wybiorą Flickr (www.flickr.com), który ma podobne funkcje. Można tu zamieścić zdjęcia i tworzyć sieć kontaktów. Należy do Yahoo.

Dobrym forum wymiany informacji, rad o życiu rodzinnym, dzieciach, nastolatkach, ciąży jest Familjeliv (www.familjeliv.se). Otwarty 16 stycznia 2003 roku przez rodziców, którzy rozbudowują portal według ich własnych potrzeb. Znajduje się na liście 100 najpopularniejszych portali szwedzkich (Sveriges 100 populäraste sajter) oraz na liście 100 najlepszych portali szwedzkich (Sveriges 100 bästa sajter. Jest to siostra spółka Bröllopstarget (www.brollopstorget.se), najpopularniejszego portalu poświęconego przygotowaniom do ślubu. W sumie Familjeliv Media AB i Bröllopstorget ma średnio 500 000 wejść miesięcznie.

Dla osób, które są zainteresowane muzyką dobry będzie My space (www.myspace.com), gdzie można zamieścić swoją prezentację, wymieniać się zdjęciami i muzyką.

Źródła:

1)Mia Karlsson, Hitta din mötesplats på nätet, 22.02.2009, http://www.expressen.se/prylar/1.1507138/hitta-din-motesplats-pa-natet
2) wymienione strony portali