W ciągu zaledwie dwóch lat dwie absolwentki akademii ekonomicznej Handelshögskola w Göteborgu stały się najbardziej rozpoznawanymi promotorkami przedsiębiorczości kobiet: zostając właścicielkami firmy konsultacyjnej, autorkami książki, inicjatorkami portalu poświęconemu kobietom w biznesie i konkursu na bizneswoman roku „Beautiful business award” organizowanego wspólnie z Öhrlings PricewaterhouseCoopers. Osobiście gratulacje złożyła im szwedzka minister gospodarki Maud Olofsson, która w rok od ich sukcesu z książką „Beautiful business” zaczęła lansować w mediach kwestię przedsiębiorczości kobiet.
Firma konsultacyjna: Beautiful business
O sukcesie studentek z Göteborga donosiła m.in. Hanna Radtke w popołudniówce „Aftonbladet”. Sofia Bergenstjerna i Frida Haavisto spotkały się w Handelshögskola w Göteborgu. Po studiach chciały założyć własną firmę, ale nie miały na nią pomysłu. Postanowiły najpierw sprawdzić własne siły i zorganizowały w 2005 roku pchli targ w Heden, dzielnicy Göteborga, który tak zareklamowały, że ściągnął 150 wystawców i 10 000 odwiedzających i został ogłoszonym największym tego typu przedsięwzięciem w historii Göteborga. Podczas kursu z przedsiębiorczości, zachęciło je wyzwanie w postaci stworzenia i rozwinięcia własnego pomysłu na biznes, w ramach ćwiczeń. Zespół, w którym realizowały pomysł wymyślił firmę konsultacyjną Beautiful business, która miała zajmować się tworzeniem marki i wprowadzaniem na rynek nowych produktów. Podczas prac nad pomysłem, autorki szukały literatury fachowej poświęconej przedsiębiorczości kobiet, okazało się jednak, że w tym temacie na rynku panuje całkowity deficyt. O ile z łatwością można było znaleźć źródła poświęcone spektakularnym karierom mężczyzn, o tyle nie pisało się o podobnych sukcesach kobiet w biznesie. I w tym miejscu zrodził się ich kolejny pomysł na wypełnienie luki na rynku i wydanie książki o kobietach, które odniosły sukces w biznesie. Miały wówczas obie po 27 lat i postanowiły napisać książkę z przesłaniem dla młodych dziewczyn i kobiet, że prowadzenie własnej firmy jest satysfakcjonujące, że ciężka praca i właściwe nastawienie opłacają się. Chciały przedstawić szwedzkie bizneswoman, z którymi czytelniczki mogłyby się utożsamić.
Zaczęły od zarezerwowania stoiska na Targach Książki w Göteborgu, które miały odbyć się za pół roku, co od razu ściągnęło na nie lawinę krytycznych głosów, że jest to nierealne posunięcie, bo stworzenie takiej książki to praca na dziesięć lat a bez znalezienia wydawcy nie ma co liczyć na jej publikację. Tymczasem Bergenstjerna i Haavisto planowały wydanie książki własnym sumptem. W tym samym czasie rozpoczęły zbieranie materiału do książki, w czym pomagały im media, m.in. dziennik Göteborgs-Posten napisał artykuł o ich pomyśle i poszukiwaniach szwedzkich bizneswoman. W konsekwencji opisały historie 200 bizneswomen, znanych i nieznanych.
Gdzie znaleźć inspiracje na własną firmę?
Autorkom zależało, żeby pokazać, że inspiracji na własną firmę można szukać wszędzie, że również kobieta rozwożąca starym Volvo ekologiczne warzywa jest przedsiębiorczynią. Pracowały dwadzieścia cztery godziny na dobę, jednocześnie realizując zlecenia w stworzonej wcześniej firmie konsultacyjnej. Ogromne wsparcie miały w swoich chłopakach, którzy bezustannie zagrzewali je do pracy. W efekcie stworzyły książkę, którą, jak podkreślają same chciały przeczytać, o odważnych, nastawionych na cel kobietach, które potrafiły zamienić swoje marzenia w świetne pomysły na własną firmę. Pieniądze, którymi dysponowały pozwalały im na wydanie zaledwie 1000 egzemplarzy. Wówczas wpadły na kolejny pomysł, aby firmy zostały sponsorami poszczególnych stron w książce. Wkrótce sprzedały wszystkie strony i zebrały fundusze na wydanie 6000 egzemplarzy. Otrzymały ponadto stypendium IRIS przyznawane przez organizację działającą na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn, Kvinnor Kan.
Zaledwie tydzień przed Targami z drukarni w Estonii przyjechała książka „Beautiful business”. Koszty druku w Estonii były o połowę niższe niż w Szwecji. Podczas Targów odniosły sukces a ich stoisko zostało zauważone w mediach. Po targach rozpoczęły dystrybucję książki po Göteborgu, głównie na rowerach a sama książka trafiła na listę bestsellerów a w jednej z największych księgarni internetowych znalazła się na szczycie najlepiej sprzedających się książek w kategorii literatura biznesowa. Sukces książki ściągnął na nie uwagę mediów, polityków, organizacji otoczenia biznesu i zaowocował kolejnym pomysłem, tym razem na portal o przedsiębiorczości kobiet i tak powstał driftig.nu, największe w Szwecji źródło internetowe poświęcone przedsiębiorczości kobiet. Autorki sukcesu poszły dalej i założyły fundację Beautiful Business Foundation, która wspiera kobiety w Indiach w zakładaniu własnej firmy: udziela mikropożyczki i organizuje kursy z przedsiębiorczości. Fundacja gromadzi pieniądze na ten cel, zachęca do współpracy inne organizacje kobiece, natomiast resztą zajmuje się organizacja Hand in hand.
Obecnie autorki „Beautiful business” jeżdżą po Szwecji z odczytami, urywają się telefony w ich firmie konsultacyjnej a klienci ustawiają się w kolejce po ich porady. Stworzyły też Beautiful Business Inspiration – pierwsze w Szwecji pośrednictwo dla kobiet występujących w roli m.in. moderatorek, wykładowczyń.
Sofia Bergenstjerna – grafik designer po czteroletnich studiach w Anglii, absolwentka Handelshögskolan w Göteborgu.
Frida Haavisto – studia z marketingu w Handelshögskolan w Göteborgu, licencjat z turystyki i marketingu, magisterium z przedsiębiorczości.
Źródła:
1) Hanna Radtke, Ingen trodde att vi skulle klara det, 8.08.2008, http://www.aftonbladet.se/wendela/article3045062.ab
2) Malin Gustavsson, Barometern, 4.03.2009, http://www.barometern.se/studieliv/maste-vaga-for-att-vinna(1188542).gm
3) KERSTIN SJÖDÉN, Inspiration för framtida entreprenörer, 26.05.2008, http://sydsvenskan.se/ekonomi/article327722.ece
4) Helene Rothstein Sylvesten, Kvinnligt nätverk siktar mot Indien, 25.04.2008, http://www.realtid.se/ArticlePages/200804/25/20080425135350_Realtid768/20080425135350_Realtid768.dbp.asp?Action=Print
5) Johanna Eriksson, De vill inspirera till kvinnligt företagande, 2006.11.20, http://www.aftonbladet.se/wendela/article458662.ab
6) Kenny Genborg, De söker efter kvinnliga ledare att skriva om, 30.01.2006, http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=255917
7) Martin Mårtensson, Från Handels till loppis på Heden, 5.09.2005, http://www.expressen.se/1.247886
8) http://www.driftig.nu/Press/Pressmaterial