Kategorie
Kraje nordyckie

Śmiercionośne ulice, czyli jazda bez trzymanki

201 – tyle osób poniosło śmierć w 2007 roku na szwedzkich drogach, czyli o 2 201 mniej niż w analogicznym okresie w Polsce. Rocznie na świecie ginie w wypadkach samochodowych 1,4 miliona osób, w Szwecji około 500. W Polsce w 2006 roku zginęło 4 769 osób. Z danych tych wynika, że w Polsce co godzinę umierają na drogach prawie dwie osoby. W Szwecji co drugi dzień ginie jedna osoba.

Według WHO, Światowej Organizacji Zdrowia, wśród najczęstszych przyczyn śmierci, na dziewiątym miejscu wymienia się śmierć poniesioną w wypadkach samochodowych. Najczęstszymi przyczynami wypadków są błędy kierowców oraz zły stan dróg. Szwedzkie drogi należą do jednych z najbezpieczniejszych. Państwo stale podwyższa ich standard i finansuje inwestycje zwiększające bezpieczeństwo jazdy. W 1997 roku szwedzki parlament ogłosił  tzw. Nollvisionen, czyli politykę państwa, która ma wszelkimi nakładami zwiększyć bezpieczeństwo na drogach, tak aby nikt na nich nie ginął.

W październiku zeszłego roku podniesiono w Szwecji kary za przekroczenie prędkości do 4000 koron a do kasy państwa spłynęło ponad 27 milionów koron z wystawionych mandatów. Na szwedzkich drogach zamontowano 700 cyfrowych fotoradarów, które od zastosowania zarejestrowały 55 000 samochodów, których kierowcy otrzymali mandaty w wysokości od 1500 do 4000 koron (ok. 619 – 1650 zł). Vägverket, państwowy urząd odpowiadający za utrzymanie i rozbudowę dróg, szykuje montaż kolejnych 170 kamer.

Jak obliczył Vägverket, zastosowanie fotoradarów na drogach zmniejszyło na nich prędkość o średnio 5-6 km/h oraz uratowało życie przynajmniej 16 osobom i zmniejszyło liczbę ciężko rannych w wypadkach o 30%. Równie dobre wyniki ma zastosowanie fotoradarów w Polsce.

Pomysł z kamerami na drogach pojawił się w Szwecji już w latach osiemdziesiątych. Wówczas to policja po raz pierwszy, na razie na próbę zamontowała fotoradary na drogach. Odnotowano dobre efekty a symulacje na większą skalę i ich analizy pokazywały szacunkowe zmniejszenie ofiar śmiertelnych wypadków o 60%. W efekcie, w maju 2004 roku podpisano dwustronne porozumienie pomiędzy Vägverket i policją o współpracy na rzecz wprowadzenia kamer monitorujących ruch na drogach. W Polsce pierwsze fotoradary zastosowano w latach dziewięćdziesiątych.

Wysokość mandatów za przekroczenie prędkości w Szwecji:
1500 koron – przekroczenie prędkości o 1-10 km/h
2000 koron – 11-15 km/h
2400 koron – 16-20 km/h
2800 koron – 21-25 km/h
3200 koron – 26-30 km/h
3600 koron – 31-35 km/h
4000 koron – 36-40 km/h