Prawie cztery miliony koron, tyle armia szwedzka wydała na film propagandowy, który trafił w prezencie pod choinkę do domów wojskowych. Z wielu stron odezwały się głosy krytyki i padają pytania, komu potrzebny był taki drogi prezent? Najwięcej zarzutów zebrał Håkan Syrén, szef szwedzkiego Sztabu Generalnego, za zdjęcia z jego udziałem, gdzie popija kawę i rąbie drzewo na opał.
Miał być film o szwedzkiej armii a jest reklamówka szefa sztabu generalnego, tak mniej więcej media podsumowały ostatni materiał informacyjny szwedzkiej armii. Film został rozesłany pocztą do 32 500 osób, zarówno czynnych żołnierzy, jak i do oficerów rezerwy. Całkowity koszt filmu to 3 700 000 koron, z czego 3 mln otrzymała wytwórnia filmowa Armstrong, a 700 000 koron wyniosły koszty przesyłki pocztowej. Staffan Dopping, kierujący sztabem ds. prasowo-informacyjnych podkreślił w wywiadzie dla aftonbladet.se, że koszty można uznać za niskie lub wysokie, w zależności od tego, co bierze się pod uwagę. Według niego 115 koron za DVD na osobę to nie jest dużo, tym bardziej, że obejrzy go więcej osób, chociażby rodzina i znajomi żołnierzy. Nie wszyscy jednak wierzą w taki sukces medialny filmu. Odzywają się też głosy, czy nie lepiej było, dla zmniejszenia wydatków, umieścić film w Intranecie, w którym jest możliwość jego emisji.
Ulrika Häggroth, redaktor naczelna „Värnpliktsnytt” gazety poświęconej wojskowości zastanawia się nad celowością takiego projektu w sytuacji, gdy brakuje pieniędzy na amunicję dla żołnierzy w czasie służby zasadniczej, gdy skraca się ze względów finansowych szkolenia. Jak podaje svd.se, Sztab Generalny wydał w 2007 roku około 40 miliardów koron. Budżet sztabu prasowo-informacyjnego wyniósł 37,8 milionów koron. Dla przykładu koszt strony internetowej sztabu, to 1,3 mln koron, a dni wojska organizowanych w Malmö, 900 000 koron. Prace nad filmem trwały od sierpnia do grudnia. Tymczasem jesienią sztab zgłosił, że w budżecie zabraknie 550 mln koron i podjęto decyzję o cięciach w ćwiczeniach i szkoleniach.
”Redo för insats – en film om försvarsmakten”, jak brzmi oryginalny tytuł filmu, nazywany jest przez niektórych złośliwie „ÖB1 – The Movie”. W filmie pokazano żołnierzy w akcji, lecz w znacznej części, jak podaje svd.se, w 18 ujęciach widać szefa sztabu w różnych sytuacjach.
1Överbefälhavaren – pol. Szef Sztabu Generalnego
źródła:
1) Fyra miljoner en rimlig kostnad, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1593716.ab?plus=true, 9.01.2008
2) Miljonfilm från ÖB får skarp kritik, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1592660.ab, 9.01.2008
3) Lisa Jannerling, De kissar på de anställda, http://www.expressen.se/nyheter/1.997334/de-kissar-pa-de-anstallda, 9.01.2008
4) Stockholm TT, Film för 3,7 miljoner ÖB-julklapp, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_752657.svd, 9.01.2008
5) Mikael Holmström, Kritik mot ÖB:s miljonfilm, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_752735.svd, 9.01.2008