Nadchodzi nowa generacja kobiet na stanowiskach kierowniczych spółek notowanych na giełdzie. W ciągu ostatnich trzech lat liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych wzrosła z 6 do 16 %, a w tym roku spodziewany jest dalszy wzrost. Najczęściej poszukiwane są kandydatki z doświadczeniem w międzynarodowych korporacjach, specjalistki od marketingu i logistyki. Najlepsze to m.in. Susanne Rosberg, która stworzyła nową strategię marketingową dla Åhléns. W grudniu została ściągnięta do Lindex a teraz pertraktują z nią dwie inne firmy. Na liście top specjalistek znajduje się Katarina Bonde, ekspertka w branży IT. Brała udział w kilku fuzjach, wielokrotna dyrektorka generalna, połowę kariery spędziła w USA. W marcu została wybrana do zarządu Orc Software.
Jeżeli chodzi o branże, to wiele dzieli kobiety z pierwszych miejsc najbardziej poszukiwanych ekspertek. Natomiast łączy je jedno, dostają dużo propozycji pracy i nie jest łatwo zwerbować je do firm. Osiem na dziesięć ma wykształcenie ekonomiczne lub techniczne. Większość z nich ukończyła KTH, Chalmers, Handelshögskolan w Sztokhomie lub Uniwersytet w Linköping. Wiele spośród tych kobiet opowiada, że bardzo wcześnie znalazły w życiu osobę, która potrafiła je ukierunkować.
Na pytanie, o radę dla kobiet, które są dopiero na początku swojej kariery, odpowiedziały, że najważniejsze jest znalezienie takich przełożonych, którzy kierują się przy awansie kompetencjami a nie płcią kandydatek i kandydatów. Ważna jest odwaga w podejmowaniu ryzyka i zmienianie pracy w równych odstępach czasu.
Kobiety muszą posiadać kapitał. Wówczas zdobędą władzę. Zadbajcie dziewczyny o swoje zasoby finansowe. Inwestujcie w spółki i nauczcie się praw rynku – radzi Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist, niegdyś szefowa Volvo w Los Angeles.
(źródło: http://www.n24.se , 5.03.2006 r.)