Kategorie
Kraje nordyckie

Kryminalna Wielkanoc po norwesku

Wielkanoc w Norwegii to święto kryminałów. Tuż przed Wielkim Czwartkiem wszystkich ogarnia szał kryminalnych zakupów. Księgarnie pełne są super promocji i okazyjnych pakietów książkowych w świetnych cenach. Tradycyjnie w tym czasie w telewizji królują filmy, seriale kryminalne a w radiostacjach audycje o kryminałach, słuchowiska kryminalne. Tradycją stało się, że telewizja przygotowuje specjalne miniseriale na podstawie klasyki kryminału a NRK Radio od 1980 roku przygotowuje słuchowiska, np. w tym roku adaptację Raymonda Chandlera. A wszystko po to, żeby zachęcić Norwegów do wykorzystania świątecznej przerwy na lekturę. Dodatkowo można kupić np. limitowaną serię mleka w opakowaniach z komiksem kryminalnym. Na blogu „Au-pair Norwegia” można zobaczyć zdjęcie takiego opakowania na mleko, którym jest fragment komiksu autorstwa Gunnara Staalesena i Arilda Midthuna.

Wszystko zaczęło się 24 marca 1923 roku, kiedy to w „Aftenposten” wykupiono kampanię reklamową powieści kryminalnej „Bergenstoget plyndret i natt” (Pociąg do Bergen ograbiony w nocy). Książkę napisało dwóch pisarzy Nordahl Grieg i Nils Lie, którzy wydali ją pod pseudonimem Jonathan Jerv. Brat Griega, który był redaktorem naczelnym wydawnictwa, które powieść opublikowało, przykładał ogromną wagę do marketingu i wykupił reklamę na pierwszej stronie ogólnonorweskiej gazety. Reklama wyglądała jak jakaś superwiadomość, z rzucającym się w oczy nagłówkiem i wywołała porównywalną panikę i efekt, jak  słuchowisko radiowe Orsona Wellesa pt. „Wojna światów”, przyczyniając się później do ogromnej popularności powieści. Od tamtej pory tradycją stało się w Norwegii promowanie kryminałów w czasie Wielkanocy.

PS Reklama ukazała się w wydaniu w Niedzielę Palmową, więc załączam zdjęcie z tegorocznego konkursu palm w Lipnicy Murowanej.