Blondyna z wielkim biustem, gołym brzuszkiem, w mini, kręci pupą. To nie jest reklama sekstelefonu, tylko najnowszej usługi Aspiro, firmy handlującej multimediami dla telefonów komórkowych. „To nie ja ją ubierałem” usprawiedliwia się Mads Gåsemyr odpowiedzialny za marketing w Aspiro.
Już po pierwszym dniu emisji reklamy „118 003”, z norweską gwiazdą pop Lene Alexandrą Øien, do Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam (ERK, Rada Etyczna ds. Dyskryminujących Płeć Reklam) trafiło pięć zgłoszeń ze strony oburzonych widzów.
„Co trzecie wyszukanie jest gratis”
Dlaczego modelka jest skąpo ubrana, jaki związek ma jej golizna z usługą, którą reklamuje, dlaczego pokazuje się reklamę, która kpi z kobiet. To upokarzające. Tak, w skrócie można oddać nastroje widzów poruszonych niesmaczną reklamą.
Firma tłumaczy, że pomysł filmu polega na przedstawianiu osób odstających od normy, podobnie jak usługa „118 003”. W kolejnych klipach reklamowych zamiast pop gwiazdy, widzimy dziewczynę a w trzecim filmie trzech panów.
„Seks się sprzedaje”, głosi stare powiedzenie i jak sądzę, niedługo będzie można kupować karmę dla kotów, reklamowaną przez skąpo ubraną, pląsającą radośnie gwiazdę filmów porno. Nie przemawia przeze mnie wiktoriańska demagogia i bynajmniej nie idę na wojnę w obronie moralności. Chcę wyłącznie zauważyć, że temat golizny w środkach masowego przekazu jest wyeksploatowany do granic możliwości. Kraków zalały ostatnio olbrzymie billboardy, na których widać leżącą tyłem nagą kobietę. Nie mam pojęcia, co reklamuje. Zapamiętałam jedynie, że w jakiś nienaturalny sposób wbija jej się łokieć w ciało.
Stereotypy
Jednym ze źródeł, z którego czerpiemy wiedzę o stereotypach są środki masowego przekazu. Statystyki potwierdzają, że dzieci już od wieku przedszkolnego spędzają od dwóch do czterech godzin przez telewizorem. Dodajmy do tego przekaz w postaci plakatów, billboardów, zdjęć w prasie. Wiele badań potwierdza, że programy telewizyjne, a jak życie pokazuje również reklamy, ich treść i tematy dobierane są stereotypowo. Co to znaczy? Otóż można przyjąć, że dziecko tym silniej umacnia swoje stereotypy im więcej ogląda telewizji. Dorośli również poddają się temu wpływowi. Nie da się tego wprawdzie jednoznacznie potwierdzić, ale problem jest widoczny gołym okiem. Jesteśmy epatowani armią gołych babek, spoconych babek, biegnących instynktownie za mężczyzną. Jawi nam się oto ogłupione dzieciątko, które służy do rozbierania lub wzmacniania ego mężczyzny. A to mi się nie podoba.
Zobacz:
Zaskarżona reklama: http://www.youtube.com/watch?v=_lGlucOxpRU&NR=1
Wszystkie trzy reklamy: http://www.text.nu/nyheter-trender/videoklipp-har-ar-alla-3-reklamfilmerna-for-118-003.html
źródła:
1) Henrik Widell, Pinupp-reklam anmäld till ERK, http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=148223, 12.02.2008
2) Susanna Vidlund, Tv-reklam an mld som sexistisk, http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1818493.ab, 12.02.2008
3) Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenie na różnice, pod red. Bogdana Wojciszke, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002